YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.3.2025

Lähtölaukaus vastuullisuuteen – vastuullisuusasiat selkokielellä

Tämä teksti on konekäännetty.


Kaupallinen yhteistyö: esgResilience Oy

Yrityksen arjessa pallotellaan jo nyt miljoonaa asiaa: asiakkaat, työntekijät, rahoitus, hankinnat, sääennusteet ja kahvihuoneen kahvinkeittimen mystiset vikatilat. Nyt vielä piitäsi jaksaa perehtyä vastuullisuuteen ja ESG:hen (ympäristö, sosiaalinen vastuu ja hyvä hallinto)! Miksi ja miten tähänkin pitäisi aikaa riittää?

Hyviä uutisia: vastuullisuus ei ole erillinen työmaa, vaan osa jo tuttua tekemistä. Se on kuin lisäbonus, joka tekee yrityksestäsi houkuttelevamman asiakkaiden, rahoittajien ja yhteistyökumppaneiden silmissä. Lisäksi se auttaa välttämään niitä kuuluisia yllätyksiä, kuten ”Oho, meillähän onkin aikamoinen energiakulutus!” -hetkiä. Yrityksen vastuullisuus on siis suoraan yhteydessä liiketoiminnan menestykseen.  

ESG ilman kapulakieltä

Moni yritys toimii jo vastuullisesti, vaikkei sitä kutsuta ESG:ksi. Mitä se tarkoittaa käytännössä?

Henkilöstön hyvinvointi = sosiaalinen vastuu. Hyvinvoiva työntekijä pysyy työssään, eikä vilkuile jatkuvasti sivuille uusia mahdollisuuksia etsien. Sitoutuminen näkyy parempana tuottavuutena ja vähempänä vaihtuvuutena.

Lain ja sääntöjen noudattaminen = hyvä hallinto. Kun pelisäännöt ovat selkeät, vältetään turhat riskit ja vahvistetaan yrityksen mainetta luotettavana toimittajana ja kumppanina.

Energiatehokkuus ja päästöjen vähentäminen = ympäristövastuu. Saat kilpailuetua ja säästät rahaa, kun esimerkiksi sähköä ei pala turhaan ja resursseja käytetään fiksusti

Ei pelkkää paperisotaa

”Eikö tämä vastuullisuus ole vain raportointia?” Ei ole. Kyse on siitä, että yritys voi tulevaisuudessa ylipäätään saada asiakkuuksia ja rahoitusta. Yhä useampi suuryritys ja rahoittaja kysyy vastuullisuudesta ja on kiinnostunut liiketoiminnan kestävyydestä. Yritykset, joilla on hommat kunnossa, ovat vahvoilla.

Mutta älä huoli – alkuun pääsee helposti. Aloita tunnistamalla, miten vastuullisuus näkyy jo nyt yritystoiminnassasi. Ehkä olette jo panostaneet energiatehokkuuteen, huolehditte henkilöstön hyvinvoinnista tai valitsette huolella alihankkijoita. Näistä asioista kannattaa myös kertoa!

🚀 Miten vastuullisuus näkyy sinun yrityksessäsi? Nyt on hyvä hetki pysähtyä ja miettiä sitä.

Jukka Honkaniemi
jukka(a)esgResilience.eu
+358505970034
https://esgresilience.eu

📥 Tilaa maksuton Kestävyydestä kilpailuetua -opas tästä
📞 Ota yhteyttä ja kysy lisää: 
Jukka 050 597 0034
Marja 040 503 0632

Varaa tapaaminen

Kysy tai etsi hakusanoilla tekoälyavustetulta hakukoneeltamme.